15
czerwca
niedziela
Uroczystość Najświętszej Trójcy
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Prz 8, 22-31
Psalm responsoryjny:
Ps 8
Drugie czytanie:
Rz 5, 1-5
Werset przed Ewangelią:
Ap 1, 8
Ewangelia:
J 16, 12-15

Patroni:

  • św. Amos,
  • św. Hezychiusz,
  • św. Wit,
  • św. Abraham,
  • św. Landelinus (Lando),
  • św. Lotar,
  • św. Benilda,
  • bł. Jolanta,
  • św. Hilarian,
  • św. Bernard z Menthone,
  • św. Isfrid,
  • bł. Tomasz Scryven,
  • bł. Piotr Snow i Rudolf Grimston,
  • św. Germana,
  • bł. Alojzy Maria Palazzolo

Liturgia na niedzielę:

Pierwsze czytanie

Prz 8, 22-31

Czytanie z Księgi Przysłów

Tak mówi Mądrość Boża:

«Pan mnie zrodził jako początek swej mocy, przed dziełami swymi, od pradawna. Od wieków zostałam ustanowiona, od początku, przed pradziejami ziemi.

Przed oceanem zostałam zrodzona, przed źródłami pełnymi wód; zanim góry zostały założone, przed pagórkami zostałam zrodzona. Nim glebę i pola uczynił, przed pierwszymi skibami roli.

Gdy niebo umacniał, z Nim byłam, gdy kreślił sklepienie nad bezmiarem wód; gdy w górze utwierdzał obłoki, gdy źródła wielkiej Otchłani umacniał, gdy morzu ustawiał granice, by wody z brzegów nie wystąpiły; gdy ustalił fundamenty ziemi. I byłam przy Nim mistrzynią, rozkoszą Jego dzień po dniu, cały czas igrając przed Nim. Igrając na okręgu ziemi, radowałam się przy synach ludzkich»

Psalm responsoryjny

Ps 8
Ps 8, 4-5. 6-7. 8-9 (R.: por. 2ab)
Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!

Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, *
na księżyc i gwiazdy, które Ty utwierdziłeś:
Czym jest człowiek, że o nim pamiętasz, *
czym syn człowieczy, że troszczysz się o niego?

Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!

Uczyniłeś go niewiele mniejszym od aniołów, *
uwieńczyłeś go czcią i chwałą.
Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich, *
wszystko złożyłeś pod jego stopy:

Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!

Owce i bydło wszelakie, *
i dzikie zwierzęta,
ptaki niebieskie i ryby morskie, *
wszystko, co szlaki mórz przemierza.

Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!

Drugie czytanie

Rz 5, 1-5

Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Rzymian

Bracia:

Dostąpiwszy usprawiedliwienia dzięki wierze, zachowajmy pokój z Bogiem przez Pana naszego, Jezusa Chrystusa; dzięki Niemu uzyskaliśmy na podstawie wiary dostęp do tej łaski, w której trwamy, i chlubimy się nadzieją chwały Bożej. Ale nie tylko tym, lecz chlubimy się także z ucisków, wiedząc, że ucisk wyrabia wytrwałość, a wytrwałość – wypróbowaną cnotę, wypróbowana zaś cnota – nadzieję. A nadzieja zawieść nie może, ponieważ miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który został nam dany.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ap 1, 8

Alleluja, alleluja, alleluja

Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu,
Bogu, który jest i który był, i który przychodzi.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 16, 12-15

Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Jeszcze wiele mam wam do powiedzenia, ale teraz znieść nie możecie. Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe. On Mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi.

Wszystko, co ma Ojciec, jest moje. Dlatego powiedziałem, że z mojego weźmie i wam objawi».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Droga poznania Trójcy

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

To, że pierwsi uczniowie Jezusa byli mocno zakorzenieni w wierze Izraela, w przekonujący sposób pokazuje, że prawda o Bogu Trójjedynym nie mogła zostać po prostu wymyślona przez pierwszych chrześcijan. Przekonanie o jedyności Boga Izraela, w odróżnieniu od ościennych form religii wraz z całym ich panteonem wielu bóstw, należało do filarów wiary narodu wybranego. Wiara w jednego Boga była mocno zakorzeniona w umysłach i sercach pierwszych uczniów Mistrza z Nazaretu. Jednocześnie jednak musieli zaakceptować Jego słowa, szczególnie te, w których opisywał swoją wyjątkową relację z Ojcem niebiańskim i kiedy mówił o Bożym Duchu nie jako o bezosobowej sile, ale jako o osobowej Mocy z wysoka.

W dzisiejszym fragmencie Ewangelii Janowej Jezus mówi o wielu sprawach, które chciałby uczniom wyjaśnić, ale oni nie są jeszcze w stanie pojąć ich znaczenia. To właśnie jest powód, dla którego cała prawda o Bogu Trójjedynym dopiero stopniowo będzie przenikać do ich  świadomości. Jezus mówi, że będzie to możliwe dzięki działaniu Bożego Ducha, który przypomni, uświadomi i doprowadzi do całej prawdy.

W kilku zdaniach Jezus tłumaczy także głębokie znaczenie prawdy o Bogu Jedynym w Trójcy. Jego istotą jest miłość, polegająca na całkowitym wzajemnym oddaniu. W Boskiej miłości łączącej Ojca, Syna i Ducha nie ma ani odrobiny egocentryzmu. Duch nie mówi od siebie, ale jedynie bierze z tego, co jest Syna. Ale to, co jest Syna, nie jest w rzeczywistości Jego, ale całkowicie pochodzi od Ojca, który daje Mu wszystko, podobnie, jak Syn staje się całkowitym darem z siebie dla Ojca.

Prawdopodobnie  tak trudno jest nam to zrozumieć i przyjąć, bo to, co my nazywamy miłością, zawsze mniej lub bardziej zaprawione jest egocentryzmem. Jednocześnie, jako stworzeni na obraz i podobieństwo Boga, który jest miłością, nosimy na dnie każdego naszego pragnienia tęsknotę za tym, by móc kochać bezinteresownie i być bezinteresownie kochanym przez drugich. I to jest możliwie jedyna droga zrozumienia wiary w Najświętszą Trójcę: bezinteresowna miłość. Każdy akt takiej miłości wobec bliźnich, otwiera mnie na to, co stanowi istotę Boga. Każda decyzja, aby także w małych sprawach nie szukać siebie, ale dobra bliźnich, czyni mnie podobnym do Boga, który objawia mi siebie jako Ojciec, Syn i Duch Święty, złączeni w jedno we wzajemnym bezinteresownym oddaniu.