14
czerwca
sobota
Wspomnienie bł. Michała Kozala, biskupa i męczennika
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
2 Kor 5, 14-21
Psalm responsoryjny:
Ps 103
Werset przed Ewangelią:
Ps 119 (118), 36a. 29b
Ewangelia:
Mt 5, 33-37

Patroni:

  • św. Elizeusz,
  • św. Prot,
  • św. Waleriusz i Rufin,
  • św. Fortunat,
  • św. Eteriusz,
  • św. Metody,
  • św. Anastazy, Feliks i Digna ,
  • bł. Teofil Matulionis

Liturgia na jutro:

Pierwsze czytanie

2 Kor 5, 14-21
Bracia:

Miłość Chrystusa przynagla nas, pomnych na to, że skoro Jeden umarł za wszystkich, to wszyscy pomarli. A właśnie za wszystkich umarł Chrystus po to, aby ci, co żyją, już nie żyli dla siebie, lecz dla Tego, który za nich umarł i zmartwychwstał.

Tak więc i my odtąd już nikogo nie znamy według ciała; a jeśli nawet według ciała poznaliśmy Chrystusa, to już więcej nie znamy Go w ten sposób. Jeżeli więc ktoś pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. To, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe. Wszystko zaś to pochodzi od Boga, który pojednał nas z sobą przez Chrystusa i zlecił nam posługę jednania. Albowiem w Chrystusie Bóg jednał z sobą świat, nie poczytując ludziom ich grzechów, nam zaś przekazując słowo jednania. Tak więc w imieniu Chrystusa spełniamy posłannictwo jakby Boga samego, który przez nas udziela napomnień.

W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem! On to dla nas grzechem uczynił Tego, który nie znał grzechu, abyśmy się stali w Nim sprawiedliwością Bożą.

Psalm responsoryjny

Ps 103
Psalm (Ps 103 (102), 1b-2. 3-4. 8-9. 11-12 (R.: por. 8a))

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Błogosław, duszo moja, Pana, *
i wszystko, co jest we mnie, święte imię Jego.
Błogosław, duszo moja, Pana *
i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

On odpuszcza wszystkie twoje winy *
i leczy wszystkie choroby.
On twoje życie ratuje od zguby, *
obdarza cię łaską i zmiłowaniem.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Miłosierny jest Pan i łaskawy, *
nieskory do gniewu i bardzo cierpliwy.
Nie zapamiętuje się w sporze, *
nie płonie gniewem na wieki.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Bo jak wysoko niebo wznosi się nad ziemią, *
tak wielka jest łaska Pana dla Jego czcicieli.
Jak odległy jest wschód od zachodu, *
tak daleko odsuwa od nas nasze winy.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ps 119 (118), 36a. 29b
Alleluja, alleluja, alleluja

Nakłoń me serce do Twoich napomnień,
obdarz mnie łaską Twojego Prawa.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 5, 33-37
Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Słyszeliście, że powiedziano przodkom: „Nie będziesz fałszywie przysięgał, lecz dotrzymasz Panu swej przysięgi”. A Ja wam powiadam: Wcale nie przysięgajcie – ani na niebo, bo jest tronem Boga; ani na ziemię, bo jest podnóżkiem stóp Jego; ani na Jerozolimę, bo jest miastem wielkiego Króla. Ani na swoją głowę nie przysięgaj, bo nawet jednego włosa nie możesz uczynić białym albo czarnym.

Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Ojciec „grzechem uczynił” Syna

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

W Drugim Liście do Koryntian św. Paweł wypowiada o Bogu Ojcu słowa, których sens nie jest łatwy do uchwycenia: „On to dla nas grzechem uczynił Tego, który nie znał grzechu, abyśmy się stali w Nim sprawiedliwością Bożą” (2 Kor 5,21). Jezus żadnego grzechu nie popełnił. Autor Listu do Hebrajczyków pisze o Jezusie, że był w swoim ziemskim życiu doświadczony „we wszystkim na nasze podobieństwo, z wyjątkiem grzechu” (Hbr 4,15). Australijski teolog Gerald O’Collins wyjaśnia: „nie będąc ani nie stając się grzesznikiem, Chrystus cierpliwie zniósł śmiertelne skutki grzechu – został odrzucony, potępiony, był torturowany i umarł”. Jezus, ogarniając swoim wnętrzem wszystkie cierpienia ludzi, niósł w sobie śmiertelne skutki ludzkich grzechów.

W tekście tym zawarta jest trudna do zrozumienia zależność między sprawiedliwością a miłością Boga. Warto w tym miejscu przywołać dłuższy tekst Jana Pawła II z encykliki Dives in misericordia: „Jak człowiek, który prawdziwie i straszliwie cierpi, Chrystus zwraca się w Ogrójcu i na Kalwarii do Ojca – do tego Ojca, którego miłość głosił ludziom, o którego miłosierdziu świadczył całym swoim postępowaniem. Ale nie zostaje Mu oszczędzone – właśnie Jemu – to straszne cierpienie: «własnego swego Syna Bóg nie oszczędził» (Rz 8,32), ale «dla nas grzechem uczynił Tego, który nie znał grzechu» (2 Kor 5,21), napisze św. Paweł, ujmując w tych kilku słowach całą głębię tajemnicy krzyża, a zarazem Boski wymiar rzeczywistości odkupienia. Odkupienie w tym wymiarze jest ostatecznym i definitywnym objawieniem się świętości Boga, który jest bezwzględną pełnią doskonałości, pełnią sprawiedliwości i miłości przez to, że sprawiedliwość ugruntowana jest w miłości, wyrasta z niej niejako i ku niej zmierza. W męce i śmierci Chrystusa, w tym, że Ojciec własnego Syna nie oszczędził, ale uczynił Go grzechem za nas, znajduje swój wyraz absolutna sprawiedliwość, gdyż męki i krzyża doznaje Chrystus ze względu na grzechy ludzkości. Jest to wręcz jakiś «nadmiar» sprawiedliwości, gdyż grzechy człowieka zostają «wyrównane» ofiarą Boga-Człowieka. Jednakże ta sprawiedliwość, która prawdziwie jest sprawiedliwością «na miarę» Boga, całkowicie rodzi się z miłości: z miłości Ojca i Syna, i całkowicie owocuje w miłości. Właśnie dlatego owa sprawiedliwość Boża objawiona w krzyżu Chrystusa jest «na miarę Boga», że rodzi się z miłości i w miłości dopełnia się, rodząc owoce zbawienia. Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia”.

Jan Paweł II ukazał, że w dziele odkupienia, dokonanym na krzyżu objawiła się zarówno sprawiedliwość, jak i miłość Boga. Jest tu mowa zarówno o Bogu Ojcu, który «nie oszczędził Syna», co objawia sprawiedliwość, nawet «nadmiar sprawiedliwości Boga», jak i o miłości Ojca i Syna, z której rodzi się owa sprawiedliwość Boga.

W chrzcie świętym wszyscy zostaliśmy zanurzeni w mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. Zostaliśmy obdarzeni zarówno miłością Boga, jak i sprawiedliwością Bożą, o czym wspomina św. Paweł w rozważanym tu zdaniu. Obdarzony łaską Bożą chrześcijanin jest wezwany do tego, by żył sprawiedliwością i miłością zarazem, zarówno w życiu indywidualnym, rodzinnym jak i w życiu społecznym. Oczywiście nie jest łatwe połączenie sprawiedliwości i miłości. W sposób doskonały potrafi to czynić tylko Bóg, a najpełniej objawiło się to w męce Pana Jezusa. Poza tym, my przez nasze grzechy odchodzimy nieraz od jedności z Bogiem i dlatego zarówno nasza sprawiedliwość, jak miłość są niedoskonałe, mocno wykoślawione, a czasem nawet zafałszowane.   

Powinniśmy stale wracać do medytowania zarówno Bożej miłości, jak i sprawiedliwości Boga, a także tego unikalnego w Bogu połączenia sprawiedliwości i miłości. Dziś (słusznie) akcentuje się konieczność stałego medytowania miłości Boga, jednak przy tej medytacji (niesłusznie) odchodzi w cień medytowanie sprawiedliwości Boga. A dlaczego na świecie tak bardzo brakuje sprawiedliwości, tak bardzo narzekamy na brak praworządności? Gdyż człowiek nie uczy się sprawiedliwości od Boga i chce ją poukładać jedynie własnymi siłami. Współczesny wierzący mówi nieraz tak: „Bóg, który jest miłością, przyjmie mnie do siebie, takim jakim jestem, bo i tak niewiele mogę”. Z drugiej strony ten sam człowiek mówi: „o sprawiedliwość na świecie muszę sam zadbać, sam ją stworzyć, to nie jest sprawa Boża”. No i dlatego mamy na świecie tyle niesprawiedliwości i niepraworządności. Zneutralizowaliśmy myślenie o Bożej sprawiedliwości, otaczając Boga nimbem niewłaściwego rozumienia miłości i miłosierdzia. Nie mając w Bogu obrazu sprawiedliwości, próbujemy jej słabe wersje, a nawet karykatury realizować w społeczeństwie.

Czas wrócić do medytacji krzyża, w którym spotykają się Boża sprawiedliwość i miłość Boga. Prawda ta pomoże nam przywrócić pośród ludzi i w całym świecie najgłębszą sprawiedliwość oraz twórczą moc miłości.